Anasayfa | Haber | Dizi | Eğlence | Yarışma | Gündüz Kuşağı | Film | Spor | Meraklısına
Güncel Sağlık » Beslenme
3,5 kat fazla tuz tüketiyoruz

Yapılan bir araştırmaya göre, ideali günde 5 gram olan tuz tüketiminin Türk halkında günlük 18 gram olduğu, fazla tuzun ise büyük ve küçük tansiyonu yükselttiği belirlendi.

27 Mayıs 2008 Salı 17:21

Türk Hipertansiyon ve Böbrek Hastalıkları Derneği’nce yapılan araştırmada, ideali günde 5 gram olan tuz tüketiminin Türk halkında günlük 18 gram olduğu, günlük tüketilen her 6 gram fazla tuzun ise büyük ve küçük tansiyonu önemli ölçüde yükselttiği belirlendi.

Dernek tarafından Türkiye’deki tuz tüketimine ilişkin 14 ilde yapılan SALTurkey çalışmasının sonuçları açıklandı. 1970 kişinin 24 saat idrarlarının toplanarak tuz tüketimlerinin belirlendiği araştırmada, Türk halkının günlük tuz tüketiminin 18 gram olduğu tespit edildi.

Erkeklerin günlük 19,3, kadınların ise 16.8 gram tuz tükettiğinin ortaya çıktığı araştırmada, öğrenim durumu arttıkça tuz tüketiminin azaldığı saptandı.

Araştırmada, günlük tüketilen her 6 gram fazla tuzun sistolik kan basıncında (büyük tansiyon) 8 milimetre civa, diastolik kan basıncın da (küçük tansiyon) da 5 milimetre civa artışa neden olduğu tespit edilirken, kırsal kesim nüfusunun kentlere göre daha çok tuz tükettiği, Akdeniz bölgesinde yaşayanların daha tuzlu, Ege’dekilerin ise az tuzlu yemeye eğilimli oldukları belirlendi.

Araştırmaya katılan hipertansiyon hastalarından, hastalıklarının farkında olanların, fazla tuz tüketmediklerini belirtmelerine rağmen günde 16,55 gram tuz tükettikleri saptandı. Hipertansiyonlarının farkında olmayanların ise hastalığının farkında olanlardan günde 2-2,5 gram daha fazla tuz tükettikleri ortaya çıktı.

"Alışkanlıklarımızdan kaynaklanıyor"

Araştırma sonuçlarını açıklayan Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi İç Hastalıkları ABD Nefroloji Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yunus Erdem, AA muhabirine yaptığı açıklamada, "araştırmadan çıkan en önemli sonuç; gelişmiş batı toplumları, Çin ve Japonya’ya göre çok yüksek oranda tuzlu yiyoruz" dedi.

Bunun büyük olasılıkla yemek pişirirken ve piştikten sonra sofraya geldiğinde tuz eklenmesi gibi alışkanlıklardan kaynaklandığını vurgulayan Erdem, el yapımı salça, erişte, turşular ve tuzlanarak buzlukta saklanan yiyeceklerin tuz tüketimini artırdığını kaydetti.

Düşük tuz kullanımı ile tedavi
Türk halkının çocukluğundan itibaren fazla tuz tükettiğini belirten Erdem, çocuklara da düşük tuzlu beslenme uygulanması gerektiğini kaydetti.

Erdem, şöyle konuştu: "Çocuklarımızı fazla tuzlu yiyeceklerden uzak tutmamız lazım. Küçük yaşta tuzlu beslenenlerde ilerideki yaşlarda daha fazla hipertansiyon, kalp hastalığı riski ortaya çıkıyor. Eğer tansiyonunuz yüksekse ve tuzlu yiyorsanız tuzu azaltarak tansiyon kontrolünü sağlayabiliyorsunuz.

Tuz kısıtlamasıyla hipertansiyonun ortaya çıkmasını ya da tedavi edilmesini sağlayarak kalp, beyin ve böbrek hastalıklarının ortaya çıkmasını, ölümü engellemeniz mümkün. Türkiye’de 15-18 milyon civarında tansiyon hastası var.

Bunların büyük bölümünü sadece tuzu kısarak, medikal tedaviden kurtaracağız. Düşük tuz kullanımı ile tansiyon sıklığını da azaltabiliriz. Yaşla beraber tansiyonun arttığını biliyoruz.

Yaşlanmayı durduramayız ama tuzu azaltabiliriz. Bu da Türkiye’nin genel bütçesi için ciddi kazanımdır. Sadece yüksek tansiyon hastalarının değil herkesin tuz tüketimini azaltması ve bunun bir devlet politikası haline getirilmesi gerekiyor."

"İhtiyaç değil damak tadı"
Prof. Dr. Yunus Erdem, tuzun besinlerin içinde zaten varolduğunu belirterek, "Yemeklere ekilmese bile besinlerin içinde zaten var. Sodyum her şeyde vardır. Yemek pişerken eğer hiç tuz eklemesek bile biz sodyumu besinlerin kendisinden zaten alıyoruz" dedi.

Yemeklerin tuzsuz pişirilmesi gerektiğini ifade eden Erdem, "Yemeklere tuz atma, vücut ihtiyacından çok damak tadı alışkanlığı. Küçük yaştan itibaren tuzlu yediğimiz için alışkanlığımız yüksek. Onun için dünya rekoru olacak derecede tuz yiyen toplum haline geliyoruz" diye konuştu.

"Hedef günlük 5 gram tuz tüketimi"
Türk halkının günde 18 gram tuz tüketiminin 5 grama düşürülmesi gerektiğini vurgulayan Erdem, "Tüketim 5 grama inince normal bir tansiyonunuz varsa ileri de hipertansiyon ortaya çıkma ihtimalini düşürüyorsunuz" dedi.

Araştırmada ’ben az tuzlu yiyorum’, ’tuzu kestim’ diyenlerin bile günlük tuz tüketiminin 16 gram olduğunun belirlendiğini dile getiren Erdem, "İdeal olan günde 5 gram tuz tüketimi için yemekler tamamen tuzsuz pişecek, pişerken salça kullanılmayacak, ekmek tuzsuz yenecek.

Ayrıca turşu gibi tuzu çok olan yiyeceklerden uzak durulacak ancak bu şekilde 5-6 gram tuza ulaşabiliriz" diye konuştu. Uluslararası Nefroloji Derneği Başkanı Prof. Dr. Eberhard Ritz de, ideal olan günlük tuz tüketiminin 5 gram olduğunu söyledi.

Anne sütünden kesildikten sonra tuz kısıtlaması yapılan bebeklerde kan basıncının düşük olduğunu belirten Ritz, çocukluk çağından itibaren düşük tuzlu beslenmek gerektiğini kaydetti.

765 kez okundu
 
 
Diğer Haberler : Güncel Sağlık » Beslenme
 
Somon ve sağlık
Sebzeleri nasıl yemeli?
Brokoliyle domatesi beraber tüketin
"Soya fasülyesi" meme kanserini tetikleyebilir
Fast Food Dosyası
Çocuklara cips yerine fındık
Turp karaciğer dostu
Kanser Tedavi sırasında iyi beslenme
Yumurta için özür
Brokoli akciğer kanseri riskini azaltıyor
Hızlı yemek şişmanlatıyor
Batı tarzı beslenmede kalp krizi riski
Soğanlar sağlık iksirimiz
Meyve yemek mutluluğu artırıyor
Beyin dostu ceviz
Siyah çikolata sağlığa yararlı
Soğanlar sağlık iksirimiz
Ramazan ayında gıda güvenliği uyarısı
Hastalığa karşı Akdeniz beslenme tarzı
Şişmanlığın Getirdiği Sağlık Sorunları
İftarda "balık tüketin" önerisi
Domatesle prostat kanserini önleyin
Meyvenin kurusu vitaminini artırıyor
Soda başka maden suyu başka
Peynir dişin çürümesini engelliyor
İsimleri ilginç kendileri şifalı
45 yaş üstü 18.00’den sonra yememeli
Obeziteye karşı ekmek
Sağlıklı beslenme
Amerika giderek şişmanlıyor
Bin derde deva, yoğurt
Soğanlar sağlık iksirimiz
Obezite sperm kalitesini bozuyor
Size balık yeter
Cinsel sağlık için karpuz
Limonun faydaları saymakla bitmez
Kirazın bilinmeyen yararları
Yaz mevsiminde beslenmeye dikkat
Probiyotik, polen alerjisini engelliyor
3,5 kat fazla tuz tüketiyoruz
Kutulu içeceklerde enfeksiyon tehlikesi
Kalbimi Seviyorum, Fast Food Yemiyorum
Zencefil, mideye iyi geliyor
Tereyağı kalp krizini önlüyor
Makarna obezite riskini azaltıyor
Sporcular nasıl besleniyor?
Doktorlara göre en besleyici 5 meyve
Yiyecekler hakkında doğrular/yanlışlar
İyi uyku için 10 ideal yiyecek
Omega-3, diyabet riskini azaltıyor
Yemeklerden sonra 7 Kural
Meyveleri kabuklarıyla tüketin
Siyah çikolata yorgunluğa iyi geliyor
 
 
Oyunlar Fox Mobil Sağlık Burçlar Kadın
Yayın Akışı | Uyduda FOX | Site Haritası | İzleyici Temsilcisi | İnsan Kaynakları | İletişim